Skok na obsah

Techblog > Ostatní věda > Které sedadlo v autě je nejbezpečnější?

[CNW:Counter] TOPlist
3. 2. 2006 - Ostatní věda

Které sedadlo v autě je nejbezpečnější?

Zajímá vás, na které sedadlo v autě byste si měli sednout, abyste se mohli cítit bezpečně? Které sedadlo je nejnebezpečnější? Mě by to zajímalo také.

Neexistuje statistika, pouze dohady

Srážka dvou autíček

Procházel jsem vyhledávačem český i anglický internet a žádné informace, kterým bych mohl věřit. Pouze mlhavá tvrzení. Ta se sice shodují na tom, že nejbezpečnější sedadlo by mělo být vpravo vzadu (za spolujezdcem), ale já jsem měl původně v úmyslu vyjít ze "syrových" dat o počtu usmrcených a zraněných na jednotlivých sedadlech. Nic takového jsem na internetu nenašel. Ministerstvo vnitra nabízí pěkné statistiky dopravních nehod, tyto informace tam však nejsou. Nepodařilo se mi ani zjistit, zda se data o místě sezení vůbec shromažďují. Na příjemném webu Českého statistického úřadu jsem se dověděl, že průměrná porážková hmotnost jatečních prasat je 105,9 kg; o dopravních nehodách opět nic.

Je vidět, že na internetu stále nenajdeme všechno. Zajištění dat by vyžadovalo minimálně několik telefonátů nebo dokonce dopis s odvoláním na právo na neutajené informace. Nestojí mi to za to. A tak zůstávají pouze dohady.

Nejbezpečnější sedadlo za spolujezdcem?

Na první pohled se zdá, že by sedadlo za spolujezdcem mělo skutečně být nejbezpečnější. Při totální havárii, jako je čelní srážka v rychlosti nad 60 km/h, by měli spolujezdci vzadu mít větší šanci na přežití, protože celková (byť malá) deformace rámu vozidla ubere několik set newtonů zatížení na pásem připoutané tělo. Když auto při čelní srážce zastaví z 50 km/h na 1,5 m, pás drží 70 kg těžkého člověka silou, jako by na něm leželo 450 kg závaží. Pouhých 10 cm deformace automobilu navíc v zadní části ubere 30 kg z pomyslného závaží, které mohou rozhodnout o tom, že vnitřní zranění nebudou tak těžká, že nakonec člověk přežije. Když jedete (nepochopitelně) vzadu nepřipoutáni, tak vám nehrozí takové nebezpečí jako vpředu, protože při srážce nejspíš jen narazíte do relativně měkkého sedadla před vámi, zatímco vpředu vyletíte oknem. (I když jsem slyšel o případu, že někdo vyletěl ven předním oknem přes sedadlo spolujezdce – a přežil.) Na předních sedadlech jsou zase mnohem častěji airbagy než na zadních, které o něco snižují riziko smrtelného zranění.

Grafy lépe ukáží, jak velký vliv má na sílu při srážce vliv rychlost, při které k ní dojde. Nesnažím se nikoho nutit jezdit pomalu, ale spíše se více zamyslet nad předjížděním v nepřehledných podmínkách. Graf je pro optimistickou délku deformační dráhy automobilu 1,5 m.

Závislost síly při srážce v závislosti na rychlosti, při které dojde ke srážce
Závislost síly při srážce v závislosti na rychlosti, při které dojde ke srážce
Zvětšit

Je vidět, že čím více vážíte, tím to máte horší. Síla se sice rozloží na o něco větší plochu pásu, ale nárůst síly nevyváží. O důvod více zhubnout, pokud se o to snažíte.

Na grafu níže můžete vidět, že čím větší auto máte, tím jste ve větším bezpečí. Zde je zahrnut vliv pouze větších deformačních zón, ale větší auta bývají i těžší, a tak lehčí postrčí a sníží rozdíl rychlostí před a po srážce.

Závislost síly při srážce na délce deformační zóny automobilu
Závislost síly při srážce na délce deformační zóny automobilu
Zvětšit

Je-li deformační dráha kratší než 1 m, je to velmi na pováženou. Je to případ "nákupních tašek" typu Daewoo Matiz a všech obdobných s krátkým "čumákem".

A proč je bezpečnější sedět vpravo? Tipuji, že dost nehod se odehraje, když nervózní řidič při odbočování doleva nevydrží, řekne si: "To stihnu." Nestihne to a zleva do něj někdo narazí. Potom vlevo sedící mlátí hlavou o boční sloupky, nemají-li boční airbagy. Při odbočování vpravo je pravděpodobnost vážných následků špatného odhadu řidiče výrazně nižší. Všechno to jsou bohužel pouze nepříliš dobře podložené spekulace.

Které sedadlo je nejnebezpečnější?

Crash-test čelní srážky dvou automobilů

Opět bez věrohodné statistiky. Šířená pověra praví, že nejnebezpečnější je sedadlo spolujezdce (vpravo od řidiče). Údajně proto, že v krizové situaci se řidič instinktivně snaží sám vyhnout překážce, tak ať to raději vrazí do spolujezdce. Osobně tomu nevěřím. V krizové situaci běžný řidič nanejvýš dupne na brzdy nebo strhne volant na stranu, kde je více místa (při nejhorším udělá obě věci najednou). Nevím, jestli může převážit instinkt chránit sebe sama, nebo zažité pravidlo o vyhýbání se vpravo. Při nebezpečném předjíždění je také více ohrožen řidič než spolujezdec. Čelní srážka navíc ohrožuje řidiče vtlačením volantu a pedálů do kabiny. Řekl bych, že nejméně bezpečně se může cítit řidič, ale ten si nemůže nikdy vybrat, kam si má sednout.

Nejméně usmrcených za posledních 12 let

Chcete-li se cítit bezpečně, sedněte si v autě za spolujezdce. Však tam také jezdí státníci a všichni, kteří mají osobního řidiče. Jestli máte rádi větší riziko, tak vedle řidiče nebo přímo za volant. Je to na vás. Riziko, kterému jste na silnici vystaveni, ovlivní více to, kdo sedí za volantem, než to, na kterém sedadle sedíte.

Mimochodem, myslíte si, že za snížením úmrtnosti při haváriích v loňském roce (PDF 998 KB) může spíše ukázněnost řidičů nebo vyšší bezpečnost kvalitnějších aut? Já jsem pro to druhé.

Napsal Martin Srubar v 00:47 | Komentáře (35)
Dočetli jste článek? A co nyní?
Pokračujte třeba čtením starších či novějších článků na obdobná témata v této rubrice.

Starší příspěvek: Úsporné žárovky
Novější příspěvek: Veřejné školy učí lépe matematiku než soukromé

Nebo se podívejte na titulní stránku, co je nového. > Přejít na titulní stránku
Pokud máte čas a chcete si počíst, doporučuji archív. > Přejít na archív
Jestli vás zajímá něco konkrétního, vyhledejte si na Techblog.cz právě to své téma.

Weblog pro ty, které zajímá věda a technika.

Téma…

Časopis 21. století

Časopis 21. století
Časopis 21. století je nejznámější a nejoblíbenější vědecko-technický časopis. Na čem je ale založena jeho popularita? Z velké části jsou v něm obsaženy nesmysly. Jde o záměr nebo je to pouze neschopností autorů? Upřímně řečeno, co by odborník získal tím, že by v něm publikoval?
13. 8. 2004
Speciály…

Energetická krize

Energetická krize
Za dveřmi je energetická krize. Co budeme dělat, až dojde ropa a další fosilní paliva? Sledujte vývoj alternativních druhů energie a pohonů a hledání nových ropných nalezišť.