Nové materiály jsou čím dál tím schopnější a inteligentnější. Teď už umí opravit i samy sebe a ještě se tím zpevní. Otevřou nám cestu do vzdálených částí sluneční soustavy?
Konstrukce kosmických lodí je ve vesmíru vystavována mnoha nepříznivým vlivům. Velkým problémem jsou změny teplot. Jednou je loď na oběžné dráze zahřívána slunečním svitem a dosáhne stovek °C, podruhé je ve stínu a její teplota klesne hluboko pod bod mrazu. K tomu se přidají ještě mikrometeority – prachové částečky narážející do konstrukce rychlostí několika kilometrů za sekundu, které způsobí vznik malých trhlin na povrchu. Zvláště u družic obíhajících Zemi je tato kombinace velmi nebezpečná.
Loď je cyklicky namáhána tepelnou roztažností a trhliny od mikrometeoritů mohou způsobit rychlou zkázu. Jedná se o podobný jev, jaký byl příčinou mnoha, zprvu nevysvětlitelných nehod prvního civilního proudového letounu De Havilland Comet. Tam byla kabina cyklicky namáhána změnami relativního tlaku v kabině na zemi a v letové hladině. Drobná trhlina vzniklá ve výrobě po přibližně tisíci letech, způsobila nečekané a nekontrolovatelné (trhlina se šíří rychlostí zvuku) roztržení trupu letadla. Tehdy muselo dojít ke třem nevysvětlitelným haváriím, než se problému začalo pořádně věnovat. Nyní už konstruktéři vědí, kde mohou čekat problémy, a tak požadují materiály, které by jim předcházely.
Materiáloví inženýři se nechali inspirovat přírodou. Když se poraníte, začne vám téct krev a rána se postupně zacelí. Výzkumníci tedy vytvořili materiál skládající se z mnoha trubiček (dutých vláken) o průměru 30 µm naplněných lepidlem. Aby se lepidlo při poškození snadno uvolnilo, musí být vlákna křehká a lepidlo dostatečně tekuté. Výzkumníci tedy zvolili určitou formu sklelných vláken naplněných dvousložkovým lepidlem. Zvolit vhodné lepidlo a vhodně umístit tvrdidlo v matrici z polymeru byl jistě jeden z klíčových problémů výzkumu. V běžných podmínkách lepidla reagují se vzduchem respektive kyslíkem nebo vzdušnou vlhkostí, a tak se vytvrzují. Ve vesmíru však vzduch ani vlhkost nejsou. Proto je nutné umístit pryskyřici i tvrdidlo tak šikovně, že se při poškození smísí, vyplní trhlinu a ztvrdnou dostatečně rychle namísto toho, aby se jednotlivě vypařili do vakua.
Vědcům se to podařilo tak, že dutinu vlákna vyplnili pryskyřicí a do polymerové matrice vlákna obklopující přimíchali mikrokapsle tvrdidla. Při poškození se rozlomí jak matrice s mikroklapslemi, tak vlákno s pryskyřicí, která vyteče a reakcí s tvrdidlem z rozlomených kapslí se vytvrdí. Mechanické vlastnosti tohoto kompozitu (vlákna + matrice) jsou velmi dobré. Měřená pevnost v ohybu se pohybuje okolo 550 MPa a po vytvrzení je dokonce ještě o něco vyšší. Samozřejmě se vytvrzením o něco zvýší křehkost. Bohužel vědci neuvádí, v jaké formě se použití materiálu plánuje, zda jím bude kosmická loď z vnějšku obalena nebo bude vnitřní součástí nějakého vícevrstvého kompozitu.
Kosmické lodě, které se budou umět samy opravovat, umožní déle trvající a tím pádem levnější mise. Delší životnost satelitů na oběžné dráze sníží jejich ceny, a tak budou levnější satelitní hovory nebo datové a televizní přenosy. Každopádně bude nový materiál, pokud se osvědčí, přínosem i pro pilotované kosmické lety. Vyšší bezpečnost, lehčí a levnější konstrukce otevře cestu ke vzdálenějším cílům ve sluneční soustavě.
Starší příspěvek: Nový iontový motor je desetkrát účinnější
Martin Šrubař © 2003 - 2013
Kontakt | O autorovi | Redakční systém